آسمان هفتم لقبی که ب ام و به پرچمدار محصولات خودش داده است. لوکس ترین خودرویی که اکنون در ایران عرضه می شود. همانطور که حدس زدید می خواهیم درباره ب ام و 730 LI صحبت کنیم. این نسل در بازار جهانی با دو کد اتاق G11و G12 شناخته می شود اما در ایران فقط مدل G12 عرضه شده است که با فاصله محوری بلندتر فضا و راحتی بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم می کند. اصلاً از دور مشخص نیست که این خودرو سری 7 است. مخصوصاً از وقتی که سری 5 جدید معرفی شد این شباهت زیادشان بیشتر هم به چشم می آید.
بررسی کابین و بدنه ب ام و 730 LI
بررسی موتور و طراحی جالب جلوپنجره
با دقت در هر قسمت این ماشین متوجه ظرافت و طراحی شکیل آن می شوید. مثلاً به طراحی جالب جلوپنجره می توان اشاره کرد. این سیستم با تشخیص دمای موتور و با توجه به سرعت خودرو پره های جلوپنجره را به صورت هوشمند باز و بسته می کند تا به حداقل مقاومت هوا برای کاهش مصرف سوخت دست پیدا کنیم. حجم موتور ب ام و 730 LI اصلاً متناسب با خودش نیست. یک موتور 2 لیتری توربو با کد B-48 که می تواند 258 اسب بخار قدرت تولید کند. با وجود حجم کم موتور قوای محرکه ب ام و 730 LI تقریباً راضی کننده است و اصلاً ماشین ضعیفی نیست. موتور خودرو در حقیقت نسل جدید موتور N-20 است که با برخی آپگریدها علاوه بر عمر بالاتر گشتاور بیشتری هم دارد و همین امر باعث شده تا رانندگی شهری بهتری داشته باشد.
شاسی جدید CARBON CORE
شاسی CARBON CORE که برای اولین بار در نسل سری 7 استفاده شده است دارای مرکز ثقل پائین تر و وزن کمتر با وجود مقاومت بالاست که باعث شده این ماشین در کنار نرم بودن دینامیک و قابلیت مانور بالاتری هم داشته باشد. یکی از مشکلاتی که همیشه در ماشین های فول سایز وجود داشته شعاع گردش زیادشان بوده است. ولی ب ام و با اضافه کردن سیستم گردش چرخ عقب به این ماشین سعی کرده که از اثرات منفی این مشکل بکاهد.
این سیستم در سرعت های کمتر از 60 کیلومتر چرخ های عقب را مخالف جهت فرمان و در سرعت های بالای 60 کیلومتر آن ها را موافق جهت فرمان زاویه می دهد تا شعاع گردش را کم کند و پایداری در سرعت های بالا هم افزایش پیدا کند. سیستم تعلیق هم هوشمند است و در سرعت های پائین با اسکن کردن سطح جاده بهترین واکنش را برای عبور از ناهمواری ها نشان می دهد.
امکانات رفاهی ب ام و سری 7
برخلاف تمام ماشین های معمول امکانات رفاهی ردیف عقب ب ام و 730 LI از ردیف جلو بیشتر است. صندلی های عقب در 16 حالت تنظیم می شوند. هر کدام هم دو مموری دارند با گرمکن و سردکن که دیگر اصلاً حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد. مورد جالب دیگر هم این که سرنشین عقبی می تواند برای راحتی بیشتر خودش صندلی جلو را هم تنظیم کند. سیستم Touch Command سری 7 این امکان را برای سرنشین عقب می دهد تا شرایط کابین را به دلخواه خودش دربیاورد.
علاوه بر مانیتور پشت صندلی جلو سرنشین عقب می تواند با تبلت موجود در کابین عقب تمام تنظیمات کابین عقب را انجام دهد مثل بالا و پائین کردن پرده های جانبی و سقف، تعیین شدت نور و نورپردازی کابین و تنظیمات سیستم صوتی یک بخش از امکانات این تبلت است. با همین تبلت هم می توان اطلاعات خودرو مثل مصرف سوخت، سرعت و قطب نما را دید. سیستم تهویه این ماشین هم چهار ناحیه ای اتوماتیک است که برای هر سرنشین به صورت مجزا تنظیم می شود. و 8 رایحه هم برایش تعریف شده تا هوای کابین به سطح ایده آل تری برسد.
سقف هوشمند سری 7
آخرین مورد جذاب کابین ب ام و 730 LI سیستم نورپردازی سقف است که این سیستم با کمک 15000 سلول نوری که در شیشه های سقف نصب شده اند؛ منظره آسمان را روی شیشه های سقف ماشین شبیه سازی می کنند. آپشن ویژه دیگر سری 7 یک سوئیچ ویژه هوشمند است که به اندازه یک پژو 206 قیمت دارد با این ریموت می شود سیستم تهویه یا موتور ماشین را از راه دور روشن یا خاموش کرد یا حتی ماشین را از پارک بیرون آورد. همچنین اطلاعات کامپیوتر سفری هم در این سوئیچ قابل نمایش است.
برای جمع بندی هیچ حرف خاصی برای گفتن نیست. این ماشین آن قدر تکنولوژی و امکانات دارد که هر کسی را با هر سلیقه ای که دارد تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین ترجیح می دهیم که چیزی نگوئیم و نظرات شما را بخوانیم…