پژو 207 | بررسی تخصصی امکانات و معایب آن | مشخصات فنی و تصاویر
وقتی عبارت جدید پشت اسم یک ماشین می آید به این معنی است که احتمالاً در نسل جدید یک سری ایرادات نسل قبل برطرف شده است و ماشین جدیدتر احتمالاً ماشین بهتری است. با این حال در خودرو های ایرانی همیشه این تعریف صادق نیست. امروز می خواهیم خودرو پژو 207 جدید ایران خودرو شما را آشنا کنیم.
206 پلاس همان 207 قدیم
در سال 1389 بود که ایران خودرو پژو 206 پلاس را بانام 207 عرضه کرد. 206 و 207 از نظر فنی کاملاً شبیه هم بودند و تفاوت آن ها فقط محدود به ظاهر می شد. 207 های سری اول که تا سال 1391 تولید می شدند. موتور و گیربکس فرانسوی داشتند و از لحاظ فنی تقریباً هنوز دست نخورده بودند. آن موقع 207 در دو نوع دنده ای و اتوماتیک عرضه می شد که هر دو تیپ مثل 206 های تیپ 5 و6 با موتور 1/6 لیتری و موتور TU5 فروخته می شد.
نمای خارجی

پژو 207 جدید ایران خودرو یک سری تفاوت های ظاهری کوچک با سری اولی ها دارد. چراغ های جلو، چراغ های عقب، رینگ و آینه ها که تأثیر خوبی روی ظاهر خودرو داشته است. حتماً تا به حال سوار یک 206 شده اید. 206 یک هاچ بک شهری کوچک است که سواری نسبتاً خشکی دارد. هندلینگ و فرمان پذیری این خودرو هم برای رانندگی شهری و استفاده نرمال هم مناسب است ولی با این ارتفاع و لاستیک های 185 که کیفیتشان هم خیلی مطلوب نیست نمی شود به فرمان پذیری در دورهای بالا اطمینان کرد. مخصوصاً که سیستم تعلیق هم نیمه مستقل است و در سرعت های بالا با یک فرمان اشتباه ممکن است که خودرو به دور خود بچرخد یا اسپین بشود.
نمای داخلی

نمای داخلی هم مثل نمای بیرونی یک سری تغییرات کوچکی داشته است که در نمای کلی کابین تأثیر خوبی گذاشته است. مثل مانیتور بالای کولر و کلیدهای روی فرمان که شامل کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل. فرمان با وجود اینکه از نو طراحی شده است ولی کیفیت مطلوب را ندارد ولی مانیتور جدید این خودرو کیفیت مناسبی دارد. حساسیت لمسش بالاست و رزولوشن خوب و امکانات زیادی دارد. مثل بلوتوث، usb, aux, اطلاعات ماشین و…
البته سیستم اطلاعات ماشین آن گاهی اوقات ارورهایی می دهد که واقعاً درست نیستند و اگر خودرو را به نمایندگی ببرید آن ارور را با دیاگ زدن پاک می کنند. تنظیمات سیستم صوتی خیلی تنوع زیادی دارند و حتی خروجی سابووفر هم برای این مانیتور تعبیه شده است که خیلی صدای بمی هم دارد. سنسور دوربین عقب هم روی خودرو نصب شده که برای پارک کردن در جاهای کوچک خیلی به درد می خورد.
از مورد های دیگری که در کابین پژو 207 به چشم می آید می توان به کیفیت نه چندان خوب داشبورد و قطعات پلاستیکی مثل دستگیره های در یا جنس روی داشبورد که وقتی نور روی آن می افتد حالت خیلی نامتوازنی دارد. همچنین گزارش هایی هم شده است که در هوای گرم و در آفتاب مستقیم پوسته روی داشبورد کنده می شود. کولر 207 مثل بقیه ی خانواده ی 206 خوب است ولی در این مدل کمی صدای فن زیاد به گوش می خورد و با اینکه قدرت پرتاب باز مناسب است ولی صدا خیلی حس می شود. البته باید به صدای کابین هم اشاره کرد که مدتی پس از کارکرد خودرو ظاهر می شود.
کیفیت و عملکرد پژو جدید

درباره ی کیفیت پژو 207 حرف زیادی برای گفتن هست اگر با مالکان این خودرو حرف بزنید حواهید دید که اکثر آن ها از کیفیت بد مونتاژ و قطعات ناراضی اند و حداقل یکبار قبل از سرویس اولیه به نمایندگی مراجعه کرده اند. البته از بین مشکلات پژو 207 یک سری مشکلات بیش از همه گزارش شده اند مثل قطعی کلیدهای روی فرمان، قطعی کولر، صدای لنت های عقب، کم کردن روغن در کارکرد کمتر از 5000 کیلومتر، برآمدگی داشبورد درصورت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و جنس ضعیف قطعات پلاستیکی. همچنین موارد مربوط به مونتاژ هم خیلی گزارش شده اند مثل بخار زدن چراغ های جلو در کارکرد کم، فاصله غیرعادی کاپوت و سپر جلو و مشکل نصب سپر عقب که همه ی پژو 207 ها دارند.
راجع به گیربکس های ساخت داخل که در مدل های 92 به بعد قرار گرفتند حرف و حدیث زیادی وجود دارد. مثلاً عده ای عقیده دارند که این گیربکس ها با مدل 405 خانواده پژو مشترک است ولی ضرایب آن تقریباً با مدل فرانسوی برابر است ولی کیفیت آن کمی کاهش داشته است که نمونه ی بارز آن لرزش گیربکس در دنده 2 یا قرار گرفتن در حالت لیور است.
مقایسه 206 با 207 جدید

البته برخی از مشکلات برقی با آپدیت برنامه های ECU برطرف می شوند. امیدواریم که هر چه زودتر این اتفاق بیفتد تا پژو 207 به گزینه مناسبتری بین رقبا تبدیل شود. اما همانطور که می دانید از نیمه ی سال 1391 خانواده 206 با موتور TU5 ایرانیزه عرضه می شوند. موتوری که ساخت مشترک ایران، هند و چین است. این موتور ایرانیزه مثل موتور فرانسوی قبلی به صورت مشترک روی کاغذ 106 اسب بخار تولید می کنند.
ولی نتیجه درگ خودروهای 206 و 207 پیروزی خودروی 206 را نشان می دهد و موتوروگیربکس ایرانیزه جدید به طور محسوسی ضعیفتر از نمونه فرانسوی اش عمل می کند. این افت توان احتمالاً نتیجه کاهش کیفیت قطعات آلیاژ داخل موتور است که در کنار تغییر برنامه ECU و سیستم برق منجر به تضعیف عملکرد خودرو می شود. آمار خرابی این نمونه های ایرانیزه و مصرف بنزین آن ها هم بیشتر است.
در پایان باید گفت که پژو 207 در کنار برلیانس S320 و رنو ساندرو سه هاچ بک جمع و جور بازار ایران هستند. بین این سه 207 از امکانات بیشتر و ظاهر جذابتری برخوردار است. ولی آمار خرابی هایش قابل تأمل است و امیدواریم که 207 های تولید ماه های آتی از کیفیت بالاتری برخوردار باشند.